Svalové křeče

Téměř každý člověk alespoň jednou v životě zažil období, kdy se v noci probouzel kvůli křečím v lýtkách či chodidlech nebo musel kvůli nepříjemným křečím předčasně ukončit trénink či vzdát závod. Někdy období křečí přejde samo, ale většinou je třeba tělu pomoci. Na to, abychom byli schopni výskytu křečí předcházet, je třeba vědět, co křeče způsobuje a jaké jsou příčiny jejich vzniku.

 

Křeče - mezi nejčastější příčiny patří:

 

Nepřiměřená fyzická zátěž a dlouhodobé přetěžování organismu - při fyzické zátěži, například při sportu, se při pocení kromě vody vylučuje množství minerálů a stopových prvků. Minerály jsou nezbytné pro zajištění správného chodu tělesných funkcí. Narušená rovnováha, resp. nedostatek níže uvedených prvků bývá častou příčinou výskytu křečí:

 

- Nedostatek hořčíku, vápníku a draslíku

- Nedostatek vitamínů B1, B5, B6, D a vitaminu E

- Dehydratace - způsobuje elektrolytickou nerovnováhu.

- Užívání některých léků - je známo, že například užívání hormonální antikoncepce může za jistých okolností narušovat vnitřní prostředí, což může mít za následek výskyt křečí. Tento jev je však spíše vzácný.

- Nadměrná konzumace alkoholu.

- Těhotenství - během těhotenství, ale hlavně před otěhotněním se obecně doporučuje přijímat vyšší množství minerálů, stopových prvků a vitamínů, neboť těhotenství je velká zátěž na organismus ženy.

- Práce či trénink při extrémně nízkých, resp. extrémně vysokých teplotách.

- Mechanické působení - nesprávná velikost a tvar boty, příliš vysoké podpatky, boty bez klenby atd. Rovněž u osob s plochými nohami je výskyt křečí častější.

- Nedostatečné prokrvení dolních končetin - těsné ponožky nebo obuv apod.

- Křeče mohou být také důsledkem jiných chorob, například onemocnění ledvin, jater, štítné žlázy a dalších vnitřních orgánů.

 

Jak se zbavit křečí:

 

Svalová křeč je ochranná reakce před dalším možným poškozením svalu. Je to prudký stah svalových vláken bez následného uvolnění svalu. Při samotném výskytu křeči je nejdůležitější přestat vykonávat pohyb, který křeč vyvolal a snažit se sval natáhnout. Někdy to není snadné, proto postupujte pomalu a opatrně.

Pokud se křeč nachází ve svalu chodidla, ideální je procházet se. Dříve či později se sval natáhne zpět do původní polohy a přestane bolet.

Tento proces (křeč) může trvat několik sekund až desítky minut. V některých případech, zejména při křečích v chodidlech, pomáhá také masáž.

Pokud se křeč nachází v lýtku, je třeba pomalu přitlačit patu k zemi, až se sval opět natáhne. Při křeči stehenních svalů je třeba zaujmout polohu, při které se natahuje konkrétní postižený sval. Po odeznění křeči se nedoporučuje vracet k cviku resp. pohybu, který křeč vyvolat. Je velmi pravděpodobné, že se křeč objeví znovu. Prevence křečí spočívá v odstranění výše uvedených příčin. To znamená přijímat dostatek minerálů, stopových prvků a vitaminů  a pít dostatečného množství tekutin.Při plánované vyšší zátěži se doporučuje pít iontové nápoje. Pro prevenci výskytu křečí doporučujeme užívat doplňky stravy obsahující hořčík

(MAGNESIO LIQUIDO), případně vápník a draslík a do stravy zařadit potraviny bohaté na tyto prvky. Pro dostatečný a bezpečný příjem minerálů, stopových prvků a vitamínů u sportovců doporučujeme užívat multivitaminový a multiminerální doplněk stravy OMNIA navržený pro sport a aktivní životní styl.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.