Energetický systém: laktát

Metabolismus poskytuje energii svalům spalováním energetických zásob v podobě sacharidů, tuků a proteinů. Uvnitř svalů dochází k přeměně těchto zásob na využitelnou energii, která je nazývaná adenosintrifosfát (ATP). Tento proces může probíhat buď aerobně nebo anaerobně.

K aerobní tvorbě energie dochází při nízké intenzitě. Jako zdroj energie se využívají především tuky a v menší míře sacharidy. V procesu energetické přeměny na ATP se také spotřebovává kyslík. Čím nižší intenzitou sportujete, tím větší je spotřeba tuků a tím více sacharidů ušetříte. Jak se tempo zvyšuje, narůstá i podíl sacharidů v rámci energetického spalování. Při největším úsilí je už přísun kyslíku nedostatečný a začnete vytvářet ATP anaerobně, tedy bez kyslíku.

Anaerobní trénink zásadně spoléhá na zásoby sacharidů. Zatímco jsou sacharidy přeměňovány na ATP, uvolňuje se do svalů i vedlejší produkt - kyselina mléčná (laktát). Následkem je známé pálení svalů a ztěžknutí nohou (rukou...), se kterým se setkáte při intenzivním výkonu. Když kyselina mléčná pronikne svalovou buňkou do krevního oběhu, zbaví se molekuly vodíku a stane se laktátem. Laktát nahromaděný v krvi je možné změřit vzorkem krve odebraným z prstu nebo ušního lalůčku. Laboratorní jednotkou měření je milimol na litr (mmol/l). Protože ke spotřebě sacharidů dochází v obou typech tvorby energie, v nižší míře při aerobní zátěži a ve vyšší při anaerobní, znamená to, že kyselina mléčná se vytváří vždy. Dokonce i během čtení tohoto článku vaše svaly vytváří měřitelné množství kyseliny mléčné.

Laktátový práh (anaerobní práh - LT)
Jak již bylo popsáno dříve, jedná se o hladinu zátěže, při které se metabolismus mění z aerobního na anaerobní. Vyznačuje se tím, že vytvářené množství laktátu je natolik velké, že si tělo neporadí s jeho odbouráváním. Laktátový práh se dá vysvětlit pomocí přirovnání: Pokud pomalu vléváte vodu do pohárku, který má ve dně díru, bude voda protékat stejně rychle, jako ji tam budete lít. Podobně bude mizet i hladina laktátu při nízkých úrovních zatížení. Jestliže budete lít vodu do pohárku rychleji, nastane moment, kdy se začne voda hromadit. Tato situace je srovnatelná s dosažením bodu LT při vyšších úrovních zatížení.

Tréninkové zóny
Tréninkové a závodní intenzity mohou být určeny na základě hladiny laktátu v těle.

Viz. tabulka:

CÍL TRÉNINKU LAKTÁT (mmol/l)
Regenerace  <2
Aerobní trénink 2-3
Prahový trénink 3-5
Aerobní kapacita 5-12
Anaerobní kapacita 12-20


Fyziologické zlepšení
Čím lepší výkon jste schopni podat, aniž byste vyprodukovali vysokou hladinu laktátu, tím je vaše závodní fyzická kondice vyšší.

Chcete-li vylepšit metabolismus laktátu, kromě správného tréninku vám můžeme doporučit produkt FL 100 SPORT, který je speciálně vytvořený pro tyto účely.

O testech účinků FL 100 SPORT na snížení laktátu se dočtete zde.

 

Použitá literatura / zdroj: Joe Friel, Tréninková bible pro cyklisty

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení